Na zdraví! Smlsněte si na kukuřici aneb sladká zeleninová dobrota

06.10.2020 10:39

Kukuřice cukrová. Obilovina drcená do mouky, zelenina vychutnávaná za čerstva, sterilovaná v plechovkách, pražená v popcornu. Je kukuřice sama o sobě opravdu zdravá? Jak nejlépe připravit pochoutky z této plodiny, aby prospívaly našemu tělu? Na téma „kukuřice“ jsme si povídali s odbornicí na zdravý životní styl Petrou Školovou. Na vysoké škole vystudovala obor Výchova ke zdraví a dnes v Táboře provozuje vlastní studio. Skloubení vyvážené stravy, cvičení a relaxace je pro ni nejen prací, ale i přesvědčením. Petra prostě ví, o čem mluví.

 

S Petrou Školovou jsme si povídali o kukuřici i o křupkách z REJe.

 

Někteří vyznavači zdravého životního stylu kukuřici milují, jiní ji zavrhují. Je tedy kukuřice vůbec zdravá?

Určitě ano, obsahuje hodně vlákniny, což je výborné pro trávicí trakt. Také hodně vitamínů skupiny B, které jsou důležité například pro správnou funkci nervového systému. Kukuřice je výborný antioxidant, navíc má v sobě i minerální látky, fosfor, hořčík a draslík. Ty jsou podstatné pro správný vývoj a mineralizaci kostí nebo funkci svalů. Určitě tedy převažují zdravotní plusy. Zároveň jde ale o množství, ve kterém kukuřici konzumujete, to je u potravin vždy zásadní. Měla by fungovat spíš jako doplněk stravy, z hlediska výživového má totiž spoustu sacharidů, vždyť se jmenuje „cukrová“, takže dostává svému jménu.

     

Jaké má tedy kukuřice výhody oproti ostatním obilovinám? Proč je dobré vyzkoušet například kukuřičnou mouku?

Hlavní výhodou je, že kukuřičnou mouku mohou i celiaci, je bezlepková. Proto je také u dětí zařazovaná jako jedna z prvních možností příkrmů a nebývá na ni alergie. Mouka sama o sobě má nevýraznou chuť, takže se hodí na přípravu jak sladkých, tak slaných jídel. Například kukuřičná polenta je klasika. Navíc z hlediska pěstování je kukuřice nenáročná plodina.

Když jsme narazily na vaření, jak nejlépe kukuřici připravovat, aby si zachovala nejvíc prospěšných látek? Máte nějaký osobní tip?

Jako zelenina je z hlediska živin nejlepší v syrovém stavu. Osobně máme doma rádi opečený kukuřičný klas. Nejdřív je dobré ho napařit, pak lehce orestovat na pánvi a nakonec už za studena třeba potřít máslem nebo olivovým olejem. Pak třeba jen napíchat na špejle a máte výborné a zdravé špízy. V zimě je dobré používat mraženou kukuřici, můžete ji ke konci vaření přidat do jídla. Obohatí ho chuťově i na pohled. Co se týče například sterilované kukuřice, každým rokem skladování ztrácí až pětadvacet procent vitamínů, což je dost. Takže čím dříve ji sníte, tím lépe.

          

Jaký je největší mýtus o kukuřici? Říká se například, že se po ní tloustne, že obsahuje až moc cukru…

Pokud sníte plechovku kukuřice na posezení, je to samozřejmě energetická nálož. Jak jsem říkala, vždy jde o množství, které si člověk dá. Ne, že by nebyla zdravá, nebo byla naopak příliš sladká. Za mě je to super zpestření jídelníčku. Ale podívejte třeba na mexickou kuchyni, tam kukuřici a mouku z ní používají jako hlavní surovinu, je to plodina, která se všude se dobře pěstuje.

Co říkáte na kukuřičné křupky z REJe?

Kukuřičné křupky jsou pro děti jedním ze zdravějších způsobů mlsání. I když výživové hodnoty nemohou být v extrudované podobě zachovány tak, jako je to v čerstvé zelenině, jako zpestření jídelníčku jsou křupky fajn. Navíc jsou pro malé děti dobré z hlediska rozvoje jemné motoriky, takže jako zábava taky výborné.